השבוע ברמז וחרוז - 6.2.20 הפתרון המפורט



כותרת

נגיף שמגיף שערי מדינה
סיפוח "בשער"(?) פתח להסלמה?
הנושאים: מדינות רבות מונעות כניסת מגיעים מסין, חשש מהסלמה בשטחי יו"ש ועוטף עזה כתגובה לסיפוח אפשרי.

לפני הכל

עם פתיחת "דרום אדום" (של "צבע" ו"בלון")
השיח השגור והנפוץ: יש להסדיר או להלום ?
הנושא: נפתח שבוע תיירות "דרום אדום" עם חשש מאזעקות "צבע אדום" ובלוני נפץ. שאלת ההסדרה או מבצע להרתעה.
פירוט: "שגור" – סימוך לשיגור טילים. "נפוץ" – סימוך לנפץ, בלונים. "להסדיר או להלום – רמז למדיניות ההסדרה כיום אל מול הדוגלים במתן מהלומה צבאית, להחזרת וביצור ההרתעה קודם.

אתה בחרתנו

*      "שוד ושבר", החתן האמריקאי שבר "שמאלה" ואמירתו יצרה משבר
ומנהיג הימין "שובר את הראש" איך ל"יישר קו" ועדיין ל"צאת גבר"
הנושא: אמירתו של קושנר, חתנו ויועצו של טראמפ על מימוש הסיפוח רק לאחר הבחירות ונתניהו שמנסה להיענות תוך מניעת הצטיירותו כמפר הבטחתו לסיפוח מיידי.
פירוט: "שוד ושבר" – קריאת צער למשמע בשורה רעה. מירמיהו פרק מ"ח. "החתן האמריקאי – ג'רלד קושנר, חתנו של טראמפ ויועצו, מוביל תוכנית המאה. "החתן...שבר..." - רמז לשבירת כוס בחתונה שנעשית תוך אמירת "אם אשכחך ירושלים..וגו'", "שבר שמאלה" – סטה חדות לצד שמאל. התייחסות נציגי הימין לאמירתו כ"עזרה" לשמאל. "שובר את הראש" – ביטוי למאמץ עליון לפתרון בעיה. "ליישר קו" – להתאים לקו פעולה שנקבע ע"י מישהו אחר. "לצאת גבר" – ביטוי מובהק לסלנג ישראלי בו הגבר נחשב למצליח יותר מהאישה (כנראה בשל המעמד המרכזי של הלוחם הגברי בצבא, בישראל).
*      במענה לתוכנית, הכל כצפוי ורשות ה"רשות", לא ניתנה..
ולעזאזל האופציה להכרה כוללת בה בהמשך כמדינה
הנושא: דחיית הרשות הפלסטינית את תוכנית טראמפ. 
פירוט: "התוכנית" – תוכנית המאה. "הכל צפוי ורשות הרשות לא ניתנה" – רמז לביטוי ממסכת אבות של רבי עקיבא " הכל צפוי והרשות נתונה" שהפירוש המקובל: למרת שכל הנעשה בעולם צפוי מראש/נצפה ע"י האלוהים, האדם רשאי לפעול כרצונו, הבחירה החופשית. "ולעזאזל" - סימוך לעזה.
*      מקץ ימים ושעות דיונים בכינוס בכנסת, אושר חוסנו של הח"כ
אך, לא לעולם החוסן, והנושא יידון בעתיד ולחלוטין לא נמחק
הנושא: אישור חסינות לח"כ חיים כץ , שתקפה רק לתקופת כהונת הכנסת הנוכחית.
פירוט: "כינוס בכנסת" – ישיבת ועדת הכנסת. "לא לעולם חוסן" – הפסוק ממשלי כ"ז, שמשמעותו גדולה ועוצמה אינם נצחיים ועלולים להשתנות.
*      הוא כבר לא חבשי, הוא סודני.. ובפגישה סודית ה"אג'נדה" - הפשרה
כשבעזרת הישראלי, ה"אמריקאי" הוציא אותם מ"הרשימה השחורה"
הנושא: פגישת נתניהו עם השליט הצבאי של סודאן באוגנדה והסכמה על התחלת תהליך נורמליזציה, בתמורה להוצאת סודאן מרשימת מדינות טרור של ארה"ב.
פירוט: "הוא כבר לא חבשי הוא סודני" – ציטוט ממערכון "חידון התנ"ך" של תוכנית הטלוויזיה "לול", 1970-1973. בהשתתפות אורי זוהר ואריק איינשטיין. בין "המתחרים" יש נציג שחור שכל פעם שהוא עונה נאמר "הוא לא חבשי הוא סודאני". "אג'נדה" – תרגום : נושא על סדר יום. סימוך לאוגנדה. "הישראלי" – רוה"מ נתניהו וקשריו במימשל האמריקאי. "הרשימה השחורה" – מונח לציון הכללת קבוצת אנשים שלילית. הצבע השחור נתפס כצבע קודר ואפל.

בזו הקטנטונת

*      עלתה השאלה האם השר היה "שפוט של" השופטת שבעין הסערה
והאם מינוי "מנוי וגמור" בהסדר, אכן בסדר ועל פי "משנה סדורה"
הנושא: חשיפת חילופי סמסים בין השר כחלון לשופטת אתי כרייף, שמינויה נחשד כתמורה לטובות הנאה מיניות ליו"ר לשכת עורכי הדין, נווה. כתוצאה: דיון בתהליך מינוי שופטים בוועדה לבחירת שופטים.
פירוט: "שפוט של" – ביטוי בסלנג למי שמתנהג ככפוי ונשלט ע"י אחר. "בעין הסערה" – במוקד ההתעניינות. "מנוי וגמור" – ביטוי לנחישות והחלטה שאינה ניתנת לשינוי. "משנה סדורה" – ביטוי המתאר תהליך או הנמקה שמתבססים על תפיסה מחשבתית כוללת ועקרונית.
*      בשל "ספינות האויר" הקרביות שבוססו ושקעו בבוץ ובמים
"הקברניט" מודה ועוזב, כמצופה מבעל דרגות על הכתפיים
הנושא: מפקד בסיס חצור, אל"מ ע', פרש מהצבא תוך לקיחת אחריות לאירוע בו נגרם נזק למטוסי קרב בבסיסו בשטפון הגדול
פירוט: "ספינות אויר" – הכינוי המקורי לכלי התעופה, שנלקחו מקיום כלי שיט שקדמו לתעופה. "בוססו" – סימוך לבסיס (צבאי). "הקברניט" – שם תואר למנהיג. וגם – הטייס המוביל בטיסת מטוס. "מודה ועוזב" – רמז לביטוי "מודה ועוזב ירוחם" מספר משלי כ"ח. שפירושו: המודה בחטאיו ומתחרט עליהם – ירחמו עליו ולא ייענש. "בעל דרגות על הכתפיים" – גובה דרגתו של קצין באה לידי ביטוי בסמלי הקצונה שבכותפות על הכתפיים בניגוד למי שאינו קצין שהם על השרוול או על הצווארון.

בזה הגדול והרחב

*      אוי-אה, מה קרה? מפלגה דמוקרטית "אכלה אותה" (בצורה חמורה)
השתאות מההשתהות הארוכה ושמחה לאיד מ"הנפילה" הכבירה
הנושא: הפריימריז של המפלגה הדמוקרטית במדינת איווה, שהתוצאות התעכבו מעל יממה בשל תקלה מערכתית. טראמפ ניצל זאת ללגלג עליהם.
פירוט: "אוי-אה" – סימוך לאמירת שם המדינה איווה. "אוי-אה מה קרה... אכלה אותה" – רמז לצעקת אוהדים מפורסמת לאחר ניצחון מכבי ת"א בכדורסל על קבוצת צ'סק"א מברה"מ, שהיה סנסציה ב 1977. "אכלה אותה" – קיצור הביטוי  "לאכול את הכובע" שפירושו הודאה בכישלון למרות ביטחון בהצלחה. "חמורה" - רמז בסימוך לחמור, סמל הדמוקרטים. "הנפילה" - רמז בסימוך לפיל, סמל הרפובליקנים.
*      ה"יוניון ג'ק" הורד מהמוט במטה האיחוד ו"האי" ליבשת נפנף לשלום
שעה שלפני חצות, פעמוני השעון, נתנו אות לפרץ שמחה בהמון
הנושא: אנגליה פרשה רישמית מהאיחוד האירופי.
פירוט: "היוניון ג'ק" – הכינוי לדגל הבריטי מאז 1606. סברה אחת טוענת שהמילה "ג'ק" כלולה מכיוון שהיא הכינוי שניתן לדגל החרטום הקטן בספינות הבריטיות. "האי" – אנגליה. "פעמוני השעון" – צלצול פעמון שעון "הביג בן" ע"י הפרלמנט הבריטי בלונדון שב 23:00 סימן את דקת ההתנתקות הרשמית.
*      ה"נאום לאומה", על ה"גבעה", בלט בקריעת דפים ואי לחיצת יד
ומיד לאחריו, ניתן זיכוי ומניעת הדחה (מדבר עבירה), בהרמת יד
הנושא: נאומו השנתי של טראמפ בקונגרס, במהלכו סירב ללחוץ ידה של יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, שבתגובה קרעה את דפי נאומו. בהמשך היום זיכה הסנאט את טראמפ ומנע הדחתו.
פירוט: "הנאום לאומה" – בשמו המלא "הנאום על מצב האומה" הוא נאום בו הנשיא האמריקאי מופיע בפני ישיבה משותפת של בית הנבחרים והסנאט בגבעת הקפיטול ("הגבעה") בוושינגטון, במטרה לדווח על מצב המדינה וכוונות חקיקה בתחומים השונים." ניתן זיכוי" - זיכוי מבית עסק לא מנתק את הקשר מבית העסק.. רמז לכך שהעסקה (שטראמפ דרש מאוקראינה), לא תימחק לגמרי מהתודעה הציבורית. 
"הדחה מדבר עבירה" – רמז לביטוי "הדחה לדבר עבירה" שמשמעותו גרימה לאדם אחר לבצע מעשה פלילי. "הרמת יד" – אופן ההצבעה המסורתית שעדיין משמשת לתיאור כל סוג הצבעה.
*      זה לא תענוג, שאלפי נוסעים ספונים בחדרים בלב ים, מחשש הדבקה
תוך צפייה בארץ ממול, מעליית השמש ועד שקיעה, לתקופה ארוכה
הנושא: נוסעי ספינת התענוגות, "דיאמונד פרינסס", עוגנת בים מול יפן, ונתונה לבידוד לשבועיים בשל גילוי נדבקים בוירוס הקורונה על סיפונה.
פירוט: "לא תענוג" – רמז ל"ספינת תענוגות", תיאור אוניות הקרוז הגדולות. "ספונים" – מסתתרים/נשארים, תיאור המתבסס על העובדה שספנים היו מסתתרים מסערה מתחת לסיפונים. "בארץ ממול, מעליית השמש..." – רמז לכינוי ליפן, ארץ השמש העולה, שזהו בעצם פירוש שמה ביפנית, ניהון- "מקור השמש".

ואחרי הכל... ("על המר והמתוק"..)
פירוט: משירה של נעמי שמר "על כל אלה" שמתאר את האהבה לארץ ישראל על מעלותיה ומגרעותיה..

*      רצף של פגיעות זדוניות בשיטות "נהוגות" – דריסה או ירי (גם בנסיעה)
האם צפויה עליית מדרגה והתלהטות או יונמכו הלהבות ותישמר הרגיעה?
הנושא: רצף פיגועים, ביום חמישי, שמעלה את החשש לעליית מדרגה באלימות של ארגוני הטרור ובודדים לתוכנית טראמפ וכוונות הסיפוח.
פירוט: "נהוגות" – רמז לנהיגה.
*      עדן הכוכבת, שאת יופייה וקולה זכינו לגלות מעל הבמה
הביאה עדנה לעדה כולה, ונחת ותקווה למדינה שלמה
הנושא: זכייתה של עדן אלנה, זמרת ממוצא אתיופי, כנציגת ישראל לאירווויזיון.
פירוט: "הכוכבת" - רמז לתוכנית "הכוכב הבא לאירווויזיון" בה זכתה ("זכינו")

תגובות