השבוע ברמז וחרוז 3.6.21 - הפתרון המפורט

 
כותרת

"עלה בידי" מעשה המרכבה
"יחי הנשיא" בתמיכה רחבה
הנושאים: הודעת יאיר לפיד לנשיא שעלה בידו להרכיב ממשלה. בחירת יצחק הרצוג לנשיא המדינה.  
פירוט:
·      "עלה בידי" – הביטוי הכלול בהודעה הרשמית לנשיא של מקבל המנדט להרכבת הממשלה ומשמעותו שהוא הצליח לעשות זאת.
" מעשה המרכבה" – המילה "מרכבה" (במובן מרכב, מושב) התייחסה במקור למרכבת הכרובים מבית המקדש: הכרובים נחשבו כנושאים מעליהם את האל. בהמשך מתייחסת המילה בהשאלה למקום מושבו של האל.
בעברית הישראלית משמש צירוף המילים כביטוי המתאר תהליכים מורכבים.
"מעשה מרכבה", הוא כינוי לספרות אזוטרית, הקשורה לתורת הסוד היהודית או האוניברסלית. ספרות זו מופיעה לרוב בסמיכות למעשה בראשית. אזכורה הראשון היה בתקופת התנאים, והיא מהווה כיום חלק מספרות הפרדס ותורת הסוד. ניתנו לה לרוב שני פרושים מרכזיים: אלו הקושרים אותה עם ספרות מיסטית יהודית ייחודית, כדוגמת ספר היצירה; או לספרות והבנות פילוסופיות העוסקות במהות האל.
·      "יחי הנשיא" – הנוהג הוא שבישיבה המיוחדת של מליאת הכנסת בה מצהיר הנשיא הנבחר אמונים למדינת ישראל, הוא שיו"ר הכנסת קורא "יחי נשיא מדינת ישראל" וכל חברי הכנסת עונים "יחי, יחי, יחי".

העיקר
    הנושאים: הודעת יאיר לפיד לנשיא שעלה בידו להרכיב ממשלה. בחירת יצחק הרצוג לנשיא המדינה.  

שוב, שבוע שתמציתו יום אחד, מיוחד
ששני מרכיביו גילו שאפשרי במאוחד

"בן של" מול "אם הבנים" באופן מכובד
פירוט:
·      "בן של" – רמז לעובדה שיצחק הרצוג הוא בנו של הנשיא ה- 6, חיים הרצוג,
·      "אם הבנים" – רמז לכינויה של מרים פרץ, שאיבדה את שני בניה, אוריאל ואלירז, קצינים בצה"ל, שנהרגו בקרב בעת מילוי תפקידם.
"ברית האחים" תחת לחץ כבד ובמנוגד
פירוט:
·      "ברית האחים" – הכינוי מרמז לשיתוף הפעולה בין לפיד לבנט. מקורו בבחירות 2013 כששניהם, עשו מו"מ ומשותף עם נתניהו ובכך הכריחו אותו להקים קואליציה בלי החרדים.
בנט זיהה את נטייתו של נתניהו, שקיבל המנדט להרכיב ממשלה,  להתעלם ממנו במהלך המו"מ, לפזול למפלגות המרכז ולזרוק לו פירורים בסוף. כמי שהביא שנים עשר מנדטים ורוח חדשה למפלגת הכיפות הסרוגות, נעלב בנט מהרעיון ומיהר לכרות ברית אחים עם לפיד. זה האחרון, שאף הוא צץ לראשונה במגרש הפוליטי, הבין לאלתר שנתניהו לא זקוק לו ולמפלגתו, וידע היטב שארבע שנים באופוזיציה יאפסנו אותו בבוידעם.
יחד, אילצו השניים את נתניהו להקים ממשלה נטולת מפלגות חרדיות, אליה חברה גם ציפי לבני והמפלגה החדשה שהקימה – התנועה. לפיד התמקם במשרד האוצר, בנט במשרד הכלכלה המורחב.
 
בהצבעה בחשאי חיברה מעל שמונים יחדיו
פירוט:
·      "מעל 80 יחדיו" – יצחק הרצוג קיבל 87 קולות של חברי הכנסת. מספר התומכים הגדול ביותר אי פעם בבחירות לנשיא בישראל.
בשיחות בחשאי חיבור השמונה עלה בידיו
פירוט:
·      "השמונה" – רמז ל- 8 המפלגות בקואליציית השינוי: יש עתיד, ימינה, תקווה חדשה, ישראל ביתנו, כחול לבן, העבודה, מרץ, רע"מ.
 
למועד ההשבעה יגיעו בשלווה בעלי הכינוי
פירוט:
·      "בעלי הכינוי" – רמז לכינויו של ריבלין – רובי, וכינויו של הרצוג – בוז’י.
למול הטרדה ופיתוי עד אז לשותפי השינוי

וכל השאר..

צבעי הירוק והסגול שהותוו, נעלמו מן הנוף
הנושא: הגבלות התו הירוק והתו הסגול בשל החשש מהתפשטות הקורונה הוסרו.
היא, בים האדום, בחרה ביושב ראש לנזוף
הנושא: נשיאת ביהמ"ש העליון, אסתר חיות, תקפה, במפגש לשכת עורכי הדין באילת, את יו"ר הכנסת יריב לוין, על התבטאותו כנגד מערכת המשפט "כדיקטטורה שיפוטית שיש לרסקה".
פירוט:
·      "הים האדום" – רמז בכינוי למפרץ אילת, לחוף ים סוף. ברוב הלשונות, וגם בלשון העברית, הים מכונה "הים האדום", והוא אחד מארבעה ימים הנקראים על שם צבעים, מסיבות שונות, כשהאחרים הם הים השחור, הים הלבן, והים הצהוב. קיימות תאוריות שונות בנוגע למקורו של השם העתיק. הים נקרא לראשונה "אדום" בשמו ביוונית (Ερυθρά Θάλασσα). שם זה התגלגל גם ללטינית (Mare Rubrum) ולערבית (البحر الأحمر). תאוריה אחת היא שהשם ניתן לו על שם הבקטריות מסוג Trichodesmium erythraeum המוסיפות גוון אדמדם למימיו, או עקב אדמומיות המים הנובעת מהשתקפות ההרים האדמדמים שממזרח לו בירדן ובערב הסעודית. קיימת גם סברה שהשם נובע מכך שהצבע האדום מסמל את כיוון דרום, להבדיל מן הים השחור שמסמל את כיוון צפון, וכן קיימת אפשרות שמקור השם היווני הוא בתרגום שמם של הרי אדום. הראשון שהתייחס למקור שמו של הים האדום היה אגאתרכידס בחיבורו "אודות הים האריתראי". ספר זה, שנכתב בסוף המאה ה-2 לפנה"ס, הוא גם אחד התיאורים המוקדמים של אזור זה.
ישנו הסבר עממי הגורס שהצלבנים שהפליגו בים למטרות מסחר כינו את הים בלטינית – "The Reed Sea" (ים הסוף באנגלית), בשל מסחר בסוף, בשל הסוף אשר גדל שם בעבר בכמות גדולה ליד מקורות מים או כתרגום ל"ים סוף" המקראי. במהלך השנים התגלגל השם וקיבל את שמו "The Red Sea", (אדום באנגלית) מה שהפך לשמו "הים האדום". ככל הנראה מדובר באטימולוגיה עממית בלבד, שכן שם זה היה בשימוש כבר בעת העתיקה עוד לפני התפתחות השפה האנגלית.
 
הוחלט שנדרשת הגנה במרחב על ידי עיבוי
הנושא: פיקוד העורף החליט שיש לעבות את חלון הממ"ד ביישובי "עוטף עזה" (בשל הלקח ממותו של עידו אביגל ז"ל בן החמש מרסיס שחדר לממ"ד).
פירוט:
·      "הגנה במרחב" – רמז בחיבור והיפוך סדר מילים לממ"ד – מרחב (דירתי) מוגן.
·      "עיבוי" – רמז בסימוך בכתיב וצליל לעובי.
ויכוח על הבלטה של ביצוע ללא קבלת גיבוי
הנושא: חילוקי דעות בין שר הבטחון לראש הממשלה, על עיתויה ומהותה, של התבטאותו בפומבי של האחרון לפיה "שישראל תעשה הכל כדי שאירן לא תתחמש גרעינית, גם במחיר חיכוך עם ארה"ב"

שתים ש"ללא הפסקה" זכו בהם במו ידם ורגלם
הנושא: קבוצות מכבי ת"א, בכדורגל ובכדורסל, זכו בגביע המדינה.
פירוט:
·      "ללא הפסקה" – רמז בכינוי לתל אביב, שקיבלה את הכינוי מראש העיר שלמה להט (צ’יץ’) על היותה עיר עם אטרקציות ומרכזי בידור שפועלים 24 שעות ביממה.
·      "בידם" – רמז לכדורסל, שמשוחק בעזרת הידיים בלבד.
·      "ברגלם" – רמז לכדורגל המשוחק בעיקר ברגל (ובראש).
ירוקים וכחולים שהניפו ה"צלחת" שלא כהרגלם
הנושא: מכבי חיפה (שצבע תלבושת שחקניה ירוק) וצ’לסי האנגליה
(שמכונה באנגלית "הכחולה") זכו באליפות ישראל ובאליפות אירופה בכדורגל, בהתאמה, לאחר שנים רבות.
פירוט:
·       "הצלחת" – רמז בצורתו של גביע הניתן בישראל לזוכה באליפות המדינה , בניגוד לגביע המוענק בזכייה בטורניר הגביע. גם במדינות שונות בעולם, היא מוענקת בתחרויות ספורט בענפים שונים.
·       "שלא כהרגלם" – בניגוד לקבוצות אחרות במדינותיהן (כמו מכבי ת"א בארץ או מנצ’סטר סיטי, למשל, שזכו בשנים באחרונות).

תגובות